julig lista

Jag hittade denna lista hos Carros Jul som jag tänkte att jag skulle slå till på!
 
1. Varför började du julblogga?
 
Jag började julblogga eftersom jag hade alldeles för många tankar och idéer kring jul och vad jag gjorde med min jul. Jag driver min vardagsblogg men just ämnet jul kändes så nischat samt som att det kanske inte passade in på en inrednings- och vardagsblogg i mitten av juli så hej hopp! Då övertalade min vän mig om att starta upp min julblogg på nytt. Bara det att denna gång så skulle jag inte sätta någon press på mig och bara skriva när jag ville samt om vad jag ville!
 
2. Vad heter din julblogg och varför gav du den det namnet?
 
Jag döpte min blogg till Amongst Christmas Lights eftersom det är så jag upplever min eufori under julen. Jag befinner mig runt juleljus som alla glimmar, utanför ligger snön i ett tjock täcke och inne så är det varmt. Jag hoppas att det är så andra också kommer känna när de tänker på min blogg!
 
3. Hur tänker du runt utseendet på din julblogg?
 
Med min blogg så vill jag ju att man delvis ska associera utseendet med namnet men även med julen. Färgskalan går i rött, vitt och grönt. Till headern har jag en bild på juleljus i en snöbeklädd julgran. Bloggbakgrunden är riktigt juleröd eftersom det är det jag tänker på när jag tänker på värme och självklart - tomten. 
 

4. Var brukar du sitta/ligga/stå och julblogga?
 
Jag brukar sitta där jag får plats. På en stol i köket, i soffan, framför tv'n eller i sängen! Jag har ingen speciel plats som jag tillägnar till att skriva på bloggen!
 

5. Vad får dig att känna för/vilja skriva ett julbloggsinlägg?
 
Det som får mig att vilja skriva ett julbloggsinlägg är bland annat: inspirationskällor såsom tumblr. instagram eller pinterest, det handlar om suget efter att skapa något samt faktumet att det ibland börjar klia i fingrarna och bloggen låter mig uttrycka, utveckla och analysera mig själv och mina tankar!
 
6. Har du ett speciellt tema/fokus/tanke med din julblogg?
 
Nja, egentligen inte. Jag älskar ju inredning så det är väl det, eller mat också eftersom jag brukar gå på en mat- och bakningscraze under julen!
 
7. Tänker du på din julblogg under HELA året?
 
Ja, det skulle jag nog säga med tanke på att jag sitter och skriver just nu. Det är väl ändå som jag skrev tidigare att jag inte nödvändigtvis sätter en större press på mig själv med denna bloggen som jag gjorde med den andra så här har jag mer utrymme att göra vad jag vill!
 
8. Vad tycker du är det mest positiva respektive negativa med att julblogga?
 
Positiva: Jag får uttrycka mig fritt i mitt alldeles egna forum. Jag får skriva om vad jag vill, hur jag vill, dela med mig av vad jag vill när jag vill. Jag älskar hur snälla alla andra bloggare är och den gemenskapen som syns inom julbloggsvärlden är amazing.
 
Negativt: Det kan bli mycket press på att producera vilket är segt när detta väldigt ofta bara är en sidosyssla som man gör på fritiden...
 
9. Om du skulle ha kunnat intervjua vem som helst (levande/historisk/känd/okänd) för ett julbloggsinlägg, vem skulle det vara och varför? Tomten räknas INTE😂!
 
Jag skulle nog gärna vilja intervjua Carl Larsson, eftersom hans nationalromantiska konst påverkar Sverige till den milda grad att vi fortfarande drar inspiration från honom och Karin.
 
 
Alternativ så skulle jag kunna tänka mig intervjua Jenny Nyström. Det var hon som designade de tomtar vi alla känner igen från de klassiak julkorten!
 
 
10. Finns det någon annan julbloggare vars julfirande du skulle vilja ta del av?
 
Jag tycker att AliceJul har en jättefin julblogg och varje år blir jag jätteinspirerad av hennes vegetariska substitut under julen!