recension: porslinsdeg av ekotipset

...eller trolldeg som vi alltid kallat det hemma!
 
Jag fick upp ett tips från @ekotipset på instagram om porslinsdeg som det kallas där, men trolldeg som vi alltid kallade det under min barndom!
 
Jättespännande, tyckte jag eftersom jag aldrig har gjort det själv. Jag har liksom bara sysslat med det när jag var liten och har aldrig behövt göra det själv. Ekotipsets egna deg ska man kunna bygga med på höjden väldigt väl. Här hemma testade vi inte att göra det denna gång utan gjorde bara julprydnader och grandekorationer.
 
 
I ekotipsets recept så var det väldigt lite vatten, jag fick lägga till mer vatten vilket slutade upp med att smeten, eller degen, blev klumpig, det krävdes mycket knådning för att få ur klumparna! Sen tror jag att jag även fick i FÖR mycket vatten vilket ledde till att de fick vara i ugnen längre än vanligt!
 
 
Såhär blev vår deg när den var färdigknådad! Det jag gillade med den var att den inte torkade, eller (oftast ännu värre) smälte på något vis. Det är vanligt med vissa kakdegar att de smälter medan man arbetar med den så jag stressade först med att trycka ut formerna men sen när jag lugnat mig så insåg vilken fröjd det var att hålla på med degen! Superlätt att arbeta med, släpper formarna lätt och man kan verkligen använda all deg!
 
 
Vi fick ha dem inne i tre timmar första dagen, sedan nio timmar den andra. Detta på grund av att vi använt för mycket vatten, tror jag. Vi fick liksom vända på dem efter sex timmar den andra dagen sen var de perfekta!
 
 
Jag limmade dem och doppade dem i glitter, sedan trädde jag igenom ett sidenband och hängde upp i granen inne i sovrummet!
 
 
Denna DIY får 4/5 av mig. Den saknar en poäng eftersom det var lite kruxigt med vatten, det kändes som om det antingen blev för mycket eller för lite vilket bråkade med tiden i ugnen! Annars jätteroligt, speciellt med barn kan jag tänka mig. Då får man bara vara försiktig med degen eftersom den innehåller tre deciliter salt!
#diy - #införjul - #jul - #jul2020 - #juldiy - #posrlinsdeg - #trolldeg