sugar cookies

Sugar cookies! 
 
En amerikansk klassiker som jag ofta gör här hemma eftersom sambon älskar dem! Det tar tid att göra dessa eftersom de måste svalna helt och man dekorerar dem gärna i omgångar, men de är världens godaste kakor som verkligen smälter i munnen!
 
 
Det du behöver för dessa kakor är följande:
 
  • 230g smör
  • 2 dl strösocker
  • 4 1/2 dl vetemjöl (1 dl till vid behov)
  • 1 tsk  bakpulver
  • 1 ägg
  • 1 msk vaniljextrakt
  • 1/4 tsk salt
  • ugn 190°C
 
Kristyr:
 
  • 1 äggvita
  • 5 dl florsocker
  • några droppar karamellfärg
  • 1 tsk ättikssprit
 
Instruktioner:
 
Börja med att sina vetemjöl, salt och bakpulver i en bunke, det behövs så degen blandas ordentligt. 
 
Sedan kan du blanda ägg och vaniljextrakt i en skål.
 
I en matberedare kan ni börja vispa ihop socker och smör. Smöret ska vara rumstempererat, inte smält då det ska bli fluffigt. Detta fungerar även väl med en elvisp, eller för hand. För hand blir det dock lite svårare då det är segt att fluffa upp smör med rå styrka.
 
När smöret och sockret är fluffigt så kan ni börja blanda i äggblaningen. Sedan mjölblandningen långsamt. Skulle det behövas så ta ned en extra dl vetemjöl, dock inte i onödan. Detta är en deg som behöver kylas innan den är klar. Så oroa er inte för att den är kladdig. 
 
När detta är gjort så kan ni slå in den i platsfolie, försök att forma den så den blir enkel att arbeta med sedan.
 
Låt den vila i kylskåpet. Det bästa är över natten, går det inte så åtta timmar, annars som MINST fyra timmar, innan ni börjar jobba med den. 
 
Kavla ut och kom ihåg att arbeta snabbt då degen smälter och blir svår att arbeta med i rumstemperatur, ha på generöst med vetemjöl på plåten, alternativt går det superbra med bakplåtspapper (min personliga favorit). Grädda kakorna mitt i ugnen i ca. 8-9 min. Beroende på ugn så kan man behöva vända på kakorna genom att vända plåten.
 
Låt de få vila en halv dag (över natten går bra så man slipper frestas).
 
 
För att göra kristyren så behöver ni bara blanda alla ingredienser tillsammans och hälla ned i en sprits. Har ni ingen sprits så kan ni använda er av en plastpåse, typ fryspåse, eller snurra lite bakplåtspapper till en strut och tejpa. Den sista rekommenderar jag mest eftersom du får snyggare linjer då!
 
Sen är det bara att spritsa på. Ska du ha en bakgrund och ett mönster på som jag har med mina så rekommenderar jag att låta kristyren svalna innan ni kör omgång nummer två då de gärna smälter ihop med varandra!
 
Och det är så man gör sugar cookies! Testar ni detta så får ni gärna tagga mig i era skapelser på instagram! Ni finner mig under kontot amongstchristmaslights eller om ni bara trycker på namnet här!
 
 
#bakning - #införjul - #jul - #jul2020 - #julbak - #julbakning - #kakor - #sugarcookies